Congres Praktijkmanager 2018

Vrijdag 12 oktober 2018, Villa Rietvink te Laren

Het vierde Congres voor de Praktijkmanager nadert alweer! Met het succes van het vorige congres nog in het achterhoofd, is het volgende congres voor de Praktijkmanager alweer enthousiast in de steigers gezet. Dit jaar vindt het congres plaats bij Villa Rietvink te Laren.

Er kan in 2018 uit vier workshops gekozen worden. Elke workshop heeft communicatie en/of sociale vaardigheden op het programma staan en wordt geleid door gerenommeerde deskundigen.

De spilfunctie van de Praktijkmanager vereist uitstekende sociale vaardigheden om zowel patiënten als teamleden op de juiste wijze tegemoet te kunnen treden.

Het Congres voor de Praktijkmanager wordt vooral een interactief samenzijn, waarbij de praktijkmanager nieuwe inzichten, communicatieve vaardigheden, tips & tricks en interactie met vakgenoten op kan doen.

We wensen jullie hierbij alvast veel leerzaam plezier toe.


Programma

09.00 uur – 09.30 uur               Ontvangst

09.30 uur – 11.00 uur               Workshop ronde 1

11.00 uur – 11.30 uur               Pauze

11.30 uur – 13.00 uur               Workshop ronde 2
13.00 uur – 14.00 uur               Pauze

14.00 uur – 15.30 uur               Workshop ronde 3

15.30 uur                                  Gezamenlijke afsluiting


Onderwerpen

Workshop 1: Communicatie en Leiderschap – Inga Tjapkes en Liesbeth den Hollander

Deze interactieve workshop geeft inzichten en tools die je zelf in de dagelijkse praktijk toe kan passen. Verwacht geen droge kost, wel veel humor. Hij sluit aan bij je opleidings- en ervaringsniveau, het is een workshop waar je energie van krijgt.

Er worden vier leiderschapsprincipes belicht. Je wordt je bewust van je eigen filters, c.q. de bril waardoor je kijkt. En, hoe die jouw communicatieprocessen ongewild beïnvloeden. Je leert wat de kracht is van de vraag en het belang en de impact van afspraken met de collega(‘s). Last but not least komen jouw eigen concrete voornemens aan bod: wat ga je in de toekomst anders aanpakken?

Het doel van de workshop is je, de praktijkmanager, inzicht te laten verkrijgen in je rol als leidinggevende en kennis te bieden over obstakels in communicatie. Het geeft je inzicht in je eigen wijze van bevragen en biedt bewustwording van het effect van jouw positieve beïnvloeding op de ander.

 

Workshop 2: Interne en externe klanten, wie gaat voor? – Hein de Bont

De praktijkmanager moet de praktijk effectief en efficiënt organiseren.

Zij stuurt de medewerkers aan en zorgt voor een veilige werkomgeving. Daarnaast moet zij zorgen voor het rendabel functioneren van de praktijk. Dat betekent manoeuvreren in een spanningsveld. Een open klantgerichte houding en dito communicatie zijn essentieel. Klantgericht werken voor zowel interne- als externe klanten is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor elke praktijkmanager.

 

Workshop 3: Het doorbreken van de frustraties van teamwork – Charlotte van den Wall Bake

Patrick Lencioni dringt in ‘De 5 frustraties van teamwork’ door tot de kern van samenwerking in teams. In zijn optiek openbaren zich bij teamleden vaak vijf grote frustraties: 1. gebrek aan vertrouwen, 2. gebrek aan betrokkenheid, 3. angst voor confrontaties, 4. afschuiven van verantwoordelijkheid, 5. niet resultaatgericht werken. Dit uit zich bijvoorbeeld vaak in roddel of weerstand tegen veranderingen en kliekvorming.

Charlotte van den Wall Bake laat in deze workshop zien hoe deze frustraties elkaar beïnvloeden en legt uit wat je als praktijkmanager kunt doen om dit patroon te doorbreken.

 

Workshop 4: Digitale communicatie in de praktijk – Bas de Kok

Tijdens deze workshop laat Bas zien hoe je digitale communicatie toepast binnen de tandartspraktijk.

De komst van nieuwe media heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier met elkaar communiceren. Interne en externe communicatie verschuiven snel in de richting van digitale communicatie en bieden ook de tandheelkundig professional nieuwe mogelijkheden om op een effectieve en relevante manier met de patiënt te communiceren. Welke vormen van digitale communicatie kun je als praktijkmanager gebruiken en hoe zet je deze kanalen effectief in?

Bas bespreekt in deze workshop de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie. Met handige tips en voorbeelden laat hij zien hoe digitale communicatie, zoals bijvoorbeeld social media of een website, effectief ingezet kan worden in de dagelijkse praktijk en in de communicatie met de patiënt.


Sprekers

Inga Tjapkes

Inga werkt sinds 2000 als televisie- en mediamaker, interviewer en in die zin verhalenverteller. Ze schrijft en vertelt middels tekst, gesprek, beeld en geluid. Haar hotelmanagement-opleiding en bijbehorende internationale ervaring komt haar dagelijks nog goed van pas bij ‘de kunst van het communiceren’.

Daarbij zijn analyseren, organiseren, bruggen bouwen, tot de kern doordringen competenties die in elke organisatie in de dienstverlenende industrie thuishoren. In deze workshop staat Inga geheel ten dienste van Liesbeth’s interactieve workshop en haar deelnemers.

 

Liesbeth den Hollander

Liesbeth werkte 25 jaar in diverse management en directie rollen in de Leisure industrie. In 2013 startte ze met haar trainingsbedrijven The Bridge en Medior Didact.

Leiderschaps-, management-, en communicatietrainingen is haar expertise. Liesbeth wordt door deelnemers ervaren als een positief energieke trainer, die je vanuit bewustwording aanzet tot actie.

 

Hein de Bont

Na 30 jaar in de eigen praktijk te hebben gewerkt met verschillende praktijkconcepten is Hein nu Chef de Clinique van een grote praktijk met een team van 27 personen. Als praktijkhouder heeft hij altijd de ervaringsbeleving van de patiënten heel belangrijk gevonden. Hij volgde daartoe, zowel in Nederland als het buitenland, cursussen in gastvrijheid en klantgerichtheid. Hein spreekt liever over klant en gast in plaats van patiënt. Door samenwerking binnen het team en de speciale aandacht van de balie-assistent voor de klant, kan de praktijk excelleren.

 

Charlotte van den Wall Bake

Charlotte van den Wall Bake begeleidt bij personele en teamvraagstukken, op individuele basis en in (medisch) teamverband. 

Als ervaren (team)coach en trainer is zij bedreven in het behandelen van vraagstukken op het gebied van interpersoonlijke

communicatie, gedrag en samenwerken.  Charlotte was jarenlang HR-adviseur en manager en heeft sinds 2003 haar eigen bedrijf dat mensen en teams begeleidt bij persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zij handelt zowel op basis van kennis en jarenlange ervaring als vanuit haar gevoel. Daarnaast heeft zij opleidingen ontwikkeld, geeft zij trainingen en teamsessies en heeft zij zo’n 150 artikelen gepubliceerd. Charlotte schreef drie boeken: ‘Constructief communiceren als specialist’ (2012), ‘Constructief communiceren als huisarts’ (2014) en ‘Communicatie in de tandartspraktijk’ (2017).

 

Bas de Kok

Bas de Kok is Online Marketing Specialist bij Blue Mango en Digital Consultant bij mediabureau Universal Media en werkt al 10 jaar in de online media-industrie.                 Binnen UM geeft Bas strategisch online-advies aan klanten als Dr. Oetker, Praxis, ESSO en Coca Cola. Daarvoor was hij werkzaam als digital consultant bij Ster en KPN. Voor de Educaclub van Excent heeft Bas gedurende 3 jaar lezingen gegeven over de toepasbaarheid van social media binnen de tandheelkunde. 


Doelgroep

Praktijkmanagers of praktijkeigenaren

 

Data, locatie en aanvang

Vrijdag 12 oktober 2018, Villa Rietvink te Laren
Aanvang van het congres is om 8.30 uur en het congres eindigt rond 16.15 uur.

 

Kosten

De kosten voor het seminar bedragen € 310,00 per persoon, BTW vrijgesteld.

 

Informatie

Telefoonnummer: 055-3121050 of info@dentalbestpractice.nl

 

Inschrijven
Klik hier en schrijf u in!
Nog geen reacties geplaatst

Sorry, the comment form is closed at this time.