Cursus Omgaan met angstige patiënten voor de Balie Assistent

Als een angstige patiënt zich bij een Tandartspraktijk meldt is het eerste contact meestal met de Balie Assistent. Dat kan aan de telefoon zijn, per mail of aan de balie. Omdat angstpatiënten vaak al veel hebben moeten overwinnen om de eerste stap naar de Tandarts te zetten, is het extra belangrijk dat je als Balie Assistent weet hoe je het best met deze patiënten om kan gaan.

 

Veel patiënten zijn immers angstig! Dat geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen. Ook als de patiënt na de behandeling weer terugkomt bij de balie kun je een grote rol spelen bij de opvang van de angstige patiënt.

 

Docent
Dyonne Broers

In deze cursus leer je met een aantal eenvoudige tips angst snel te herkennen en leer je wat handig is om te zeggen en wat juist niet. En zo te helpen bij het verminderen van angst. Deze tips helpen ook om angst te voorkomen, dus ze kunnen bij bijna iedereen toegepast worden.
Verder zullen we een aantal bijzondere situaties bespreken, die het gevolg kunnen zijn van angst: patiënten die boos of onredelijk worden, patiënten die niet meer terugkomen, patiënten die bijna niets zeggen etc. Als je weet waar het gedrag vandaan komt, is het al makkelijker er goed mee om te gaan.

Na afloop van deze cursus weet je:

• hoe je angst bij patiënten (of hun ouders) kunt herkennen
• wat je kunt doen om angst te verminderen of te voorkomen
• hoe je patiënten kunt voorbereiden op een behandeling die ze eng vinden
• hoe je patiënten kunt opvangen na een behandeling.

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 6 uur

Ingangsniveau
Werkzaam in de tandheelkundige praktijk

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Balie Assistenten

Accreditatie

Nog geen reacties geplaatst

Sorry, the comment form is closed at this time.